Většina rodičů touží po chytrém dítěti, které bude mít ve škole vynikající výsledky a v dospělosti dosáhne vysokého postavení. Proto se usilovně snaží rozvíjet mozek již od útlého věku. Jenomže ne vždy volí správnou cestu a namísto očekávaných výsledků se dostaví úplný opak.
Rodič, který chce pro své dítě to nejlepší, nesmí slepě kopírovat poučky starší generace a držet se dávno vyvracených mýtů. A také musí přijmout fakt, že edukativní hračky sice patří mezi velmi efektivní pomůcky – ale bez láskyplného přístupu a společně stráveného času z dítěte zdravě sebevědomý jedinec nevyroste.
Univerzální návod… neexistuje
Mozek je velmi složitý orgán. Spoje mají miliony kombinací, navíc při rozvoji hrají roli i jiné – externí faktory. Proto se nikde nedozvíte, jakým způsobem rozvíjet inteligenci právě u vašeho dítěte. Přesto byste se měli držet následujících zásad, které lze vyvodit z nejnovějších vědeckých poznatků.
- Rodič by se měl snažit s dítětem trávit co nejvíce času a poznat ho.
- Matka se musí shodnout s otcem na pravidlech výchovy. Jinak ji dítě nedokáže pochopit.
- Rodiče by měli dítě milovat za všech okolností.
- Výchova dítěte je kontinuální proces, během kterého si rodiče neodpočinou.
Rozvoj mozku začíná až po porodu, ale…
S ohledem na co nejhladší porod se mozek dítěte rozvíjí především po narození – a to až z 83 %. Jde o působivý proces, v rámci kterého vzniká kolem půl milionu buněk za minutu. Základní smysly však vznikají již během těhotenství a plod proto intenzivně vnímá vjemy ze světa mimo bezpečí dělohy. Proto je důležité, aby jej matka nevystavovala zbytečnému stresu (ten zřejmě inteligenci ovlivňuje nejvíce) a neodpírala si kvalitní stravu.
V pozdějším věku by rodiče měli podporovat touho po objevování nových věcí (třeba i prostřednictvím interaktivní hračky) a neutlumovat zájem dítka například tím, že dostane vyhubováno za rozebrání autíčka do posledního šroubku.
A co je ještě důležitější? Vždy oceňujte snahu, nikoliv dosažené výsledky. Bylo prokázáno, že takto vedené děti lépe překonávají stres a berou chybu jako výzvu ke zlepšení. Děti chválené za inteligenci naopak mají tendenci k depresím a úzkostlivým stavům vždy, když něco nezvládají.
Add Comment